torsdag 22. januar 2015

Sokker, votter og lue




Dette er Slitesterke herresokker i ull fra sokkealongen på Uformelt. Eller det kunne vært, dersom jeg hadde fulgt oppskriften. ;o) 
 
Men det er ihvertfall herresokker, og de er ribbestrikket og har forsterket hæl som i oppskriften, så jeg satser på at de teller i alongen likevel.



















52 masker, strikket på p 3,5. Vekt 136 g. Garnet er en tråd sokkegarn fra Tiger (nederst) og en tråd sokkegarn fra Enchanted Knoll Farm i fargen Whale Song. Sistnevnte fikk jeg for flere år siden i bytte mot en strikketøymappe, og det er blitt liggende fordi jeg skulle spare det til de helt spesielle sokkene.
 
De helt spesielle sokkene har ikke dukket opp foreløpig, så når jeg fikk se hvor fint fargene passet sammen med det spettete Tigergarnet så bestemte jeg meg for å bruke det til disse sokkene. Som egentlig skulle strikkes i tykkelse raggegarn som jeg kun har rester av i lageret. Dermed ble det alongsokker likevel, selv om jeg feiget ut på Brigit (se forrige innlegg).
 

Etter sokker kommer votter, her er et nytt par Martinevotter strikket i samme garnkombinasjon som de i forrige post, en tråd Trysil sportsgarn og en tråd Pt2 på pinne 5,5. Vekt 104 g.
 
Her fikk jeg brukt to rester av grønn Pt2, jeg veide meg frem til at det ikke ville bli nok av den duseste så jeg brukte en litt skarpere grønn på rillekanten. Planen var å bruke den på tomlene også hvis nødvendig, men det holdt akkurat med den duse. Jeg parallellstrikket tomlene og hadde kanskje 20 cm Pt2 til overs når begge var felt av. Flaks eller iskald beregning? Ja, si det. ;o)

 
 
Tovet i tørketrommelen disse også, og først syntes jeg at de ikke tovet så pent som de blå. Men nå som de er blitt helt tørre ser de egentlig ganske like ut.


Den siste alongen jeg meldte meg på var en luealong i en gruppe på Ravelry. Jeg valgte Millas drømmelue, og strikket i Karisma (som jeg hadde) selv om det egentlig skulle være det litt tykkere Lima (som jeg ikke hadde). 
 


Jeg la opp 108 m og økte til 120 etter vrangborden. Rutemønsteret trekker seg litt sammen i bredden, så luen ble ikke veldig vid. Derfor kortet jeg litt ned på lengden også sånn at det skulle harmonere. I tillegg felte jeg litt mer gradvis enn i oppskriften fordi jeg ikke ville ha den fullt så snurpete i toppen.

Strikket på p 3,5 og 4, vekt 92 g.

Det skulle egentlig være en klaff med to knapper på vrangborden, men det droppet jeg. Hvis jeg ombestemmer meg senere så strikker jeg bare en liten firkant og syr den på med to knapper istedet. Mye enklere, og så synes jeg luer sitter bedre når vrangborden er hel.









Brukt: 289 + 136 + 104 + 92 = 621 g
Gitt bort/kastet: 0 g
Kjøpt: 0 g
Fått: 200 g


 

9 kommentarer:

  1. Kjempefint, alt sammen. Likte godt fargen og mønsteret på lua :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg liker lua selv jeg. ;o)
      Den var ganske enkel å strikke når man først kom inn i det.

      Slett
  2. Ah, digger de grønne vottan! Har jo sett dem i mange blogger i år, men må si at den grønnfarga gjorde dem spesielle.
    Og ja takk for den lua... Enda ei i køen min. Den var lekker!
    Ha en flott kveld videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Grønt er skjønt ja! :o) Og lua er fin, jeg ser ikke bort fra at det blir flere av den hos meg også.

      Slett
  3. Her var det mye fint. Eg må hvis prøve meg på de vottene. Kjempefine. Likte fargen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vottene anbefales, de er veldig enkle å strikke.

      Slett
  4. Takk for hyggelige ord. :o)
    Toving i trommel var nytt for meg også, men det var veldig greit å kunne stoppe og sjekke med jevne mellomrom, det er jo ikke så enkelt med et vaskeprogram...

    SvarSlett
  5. Herlige votter - de har jeg også strikket noen par av.

    Den lua har jeg oppskrift på - den ligger langt frem i køen min.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Lua kan anbefales! Kronglete mønster først, men enkelt når man kommer inn i det.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...