tirsdag 13. januar 2015

Tre på en gang!



Først Naluvanter med visse modifikasjoner. Jeg har strikket dem før, men endringene ble litt annerledes nå enn første gang.


Jeg strikket minste størrelse, og valgte å strikke lenger vrangbord + 6 omganger før jeg begynte på tommelkilen. Jeg økte til tommel på hver 3. omg i stedet for på annenhver, og økte til jeg hadde 17 masker. Ellers fulgte jeg visst oppskriften, bortsett fra at jeg droppet perlestrikken i bølgemønsteret.

Vantene er strikket i Filcolana Cinnia på p 3, vekt 40 g.

 

Nøstet har ligget i garnskapet lenge uten at jeg har visst hva jeg skulle bruke det til, men det var supert til pulsvanter! Spenstig, mykt og behagelig å strikke med. Et hyggelig nytt bekjentskap!

 



Når vantene var ferdige hadde jeg klart for meg hva jeg skulle strikke; sokkene Brigit fra sokkealongen på Uformelt. Vanligvis strikker jeg damesokker stramt med 64 masker, Brigit hadde 72 så jeg måtte strikke ekstra stramt. Ekstra stramt lot seg ikke forene særlig bra med fletting, det ble plent umulig å bytte plass på maskene så jeg ga opp hele greia etter noen få centimeter.


Dermed gikk jeg løs på disse nøstene i stedet.    
Skulle det bli sokker igjen? Nei nå fikk det bli tøfler til en forandring, lenge siden jeg strikket det nå.



Fargekomboen ble fin som jeg trodde, og jeg tror sannelig disse blir mine. De to parene fra i fjor har jeg slitt hull på, og det er grenser for hvor mange ganger de kan lappes på samme sted...




Litt lettere å se fargene her:

Strikket på pinne 3,5. Vekt 74 g.

Fra føtter til hender igjen, denne gang Martinevotter fra vottealongen på Uformelt. Det er mulig jeg har meldt meg på litt for mange alonger, men enn så lenge holder jeg følge.


Disse var kjappe og greie, en vott på en kveld. Strikket i en tråd Trysil sportsgarn og en tråd Pt2 på pinne 5,5. Den ene pinnen i settet er av en eller annen grunn en sekser, den er kanskje adoptert eller noe...





Her holdt jeg meg nesten til oppskriften, det eneste var at jeg startet fellingen litt tidligere for at de ikke skulle bli for lange. Ja, og så la jeg opp 2 m ekstra i overgangen mellom skaft og håndflate fordi de virket så smale.
Vanligvis tover jeg i vaskemaskinen, men denne gang prøvde jeg tørketrommelen. Det fungerte bra, det var en stor fordel å kunne ta dem ut og sjekke med jevne mellomrom.




Vekt 95 g, og du ser vel at jeg har speilvendt flettene? ;o)


Neste prosjekt er allerede på pinnene, og sannelig blir det ikke et par sokker igjen... Jeg trodde ikke jeg hadde noe garn igjen til herresokker, helt til jeg la merke til et hespe som liksom bare har ligget der og blitt oversett ganske lenge, et fint garn fra Enchanted Knoll Farm. Det passet bra i fargene med to nøster sokkegarn fra Tiger som du ser nederst her. Og dermed blir det herresokker fra sokkealongen, selv om jeg jukser litt og dropper enkelte deler av oppskriften.  





Brukt: 80 + 40 + 74 + 95 = 289 g
Gitt bort/kastet: 0 g
Kjøpt: 0 g
Fått: 200 g

7 kommentarer:

  1. Ja du har vært aktiv siden sist. Ull er bare fantastisk. Vottene så kjempegode ut etter en tur i karusellen.
    Er så glad mamma strikker lester til oss alle, så kan jeg strikke annet ;)
    Det håndarbeidet som tar mest tid hos meg nu, er lille Xynne på 9,5 uker, vår nye Eurasiervalp.
    Ha en strålandes dag videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var gøy å tove igjen, og vottene ble bra de. Det blir nok flere par etter hvert, jeg har mer garn. ;o)
      Lykke til med valp, det høres slitsomt ut men du er jo vant til det. :o)

      Slett
  2. Så mye fint. Og så fint det ble å tove votter med flette. Har tenkt på å prøve det en stund, men tenkte kanskje fletta ville forsvinne…
    Ha en kreativ uke :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Ja det gikk helt fint å tove dem, jeg synes ikke fletten ble noe mindre synlig.
      En kreativ uke til deg også! :o)

      Slett
  3. Så mye flott du har strikket. De pulsvantene var helt nydelige. Veldig flott farge på tøflene også. Så flotte alongvottene dine ble. Veldig fint med klare og skarpe farger synes jeg. Tror jeg skal strikke et par martinevotter jeg også. Begynte jo på bittavottene, men de fenget meg ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Hannest! Martinevottene anbefales, de var utrolig raske og enkle å strikke. Det blir nok flere av dem etter hvert.

      Slett
  4. Du har mye fint på gang! Og fine ting ferdigstilt. De Nalu´ene er bare utrolig lekre! Jeg ser forøvrig vi er med på mange av de samme alongene på Uformelt... ;-) Blir snart Naluer på meg også, og videre sokker. Martinevottene er jeg ferdige med :D

    Det skjer forresten ting på gamle-bloggen min igjen...! Endelig.
    Riktig god helg :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...