onsdag 18. februar 2015

Sokker, lue og nytt garn


Sokkene Keväthuuma var faktisk mye enklere å strikke enn jeg hadde trodd! Det var rett og slett bare å gjøre nøyaktig som det sto i oppskriften, her var det ingen rom for endringer underveis...
Jeg fulgte diagrammet og haket av for hver omgang, dette var ikke et mønster som satte seg i fingrene (eller hodet), men det gikk likevel fint å se (høre) på tv samtidig. Ok, det ble litt vanskelig når vi så på en fransk serie og jeg måtte ha øynene på skjermen fordi jeg ikke forstår et ord fransk, men alt i alt så gikk det helt strålende.

Jeg pleier vanligvis å unngå tå opp-sokker fordi jeg synes det er så innmari kronglete å starte med tærne, men det gikk over all forventning det også. Det hjalp kanskje at det ikke var det aller tynneste garnet og de tynneste pinnene.
Sterk og pinne 3 var en bra kombinasjon, og garnet var et hyggelig nytt bekjentskap. Nå er jeg bare spent på holdbarheten siden det er så utrolig mykt.

Sokkene ser en smule underlige ut når de ligger for seg selv, men blir veldig fine når de kommer på foten.


De er ørlite grann store både i fotlengden og vidden, men det er likevel ingen tvil om at jeg skal beholde disse selv! :o)


Etter sokkene gikk jeg videre til luealongen på Ravelry. Mange luer å velge mellom, men den jeg likte best var Big Herringbone Hat. Strikket i Karisma siden jeg ikke hadde Nepal, og jeg kompenserte for tynnere garn ved å legge opp flere masker.

Jeg la opp 104 og økte til 110 etter vrangborden. Den ble ikke veldig vid, så jeg kortet av litt på lengden. Fellingen gjorde jeg på min egen måte.


Strikket på p 3,5 og 4, vekt 88 g. Den passer både meg og 11-åringen.

----

Noen ganger får vi en flaske vin på jobben hvis vi har hatt en måned med spesielt godt resultat. Jeg har som regel fått blomster i stedet siden jeg ikke drikker vin, men denne gang fikk jeg gavekort på nærmeste garnbutikk. Helt supert spør du meg, det gjelder å ha god oppdragelse på sjefen. :o)

Hadde butikken ført Dropsgarn ville det nok ha blitt Fabel eller Baby Merino, men i stedet falt valget på to nøster Sterk og to nøster Smart på tilbud, pluss et ekstra sett strømpepinner 3,5 som er kjekt å ha hvis jeg skal parallellstrikke raggsokker eller noe.


----

Årets Mammutsalg var en skuffelse, jeg har vært i tre forskjellige butikker og ingen hadde nummerert eller systematisert bøkene sånn som det pleier å være, så det var temmelig vanskelig å finne frem. Ingen Mammutbøker på meg altså, men i stedet fant jeg denne hos Notabene. Ikke at jeg har noen gutt mellom 0 og 8 å strikke til, men skitt au. Kjekt å ha.


Alle bøkene nedover i bunken kostet 209,- så jeg valgte denne som lå øverst. ;o)


Brukt: 864 + 86 + 88 = 1038 g
Gitt bort/kastet: 0 g
Kjøpt: 450 g
Fått: 200 + 200 = 400 g


10 kommentarer:

  1. Jeg tror jeg må ha noen nøster Sterk i den fargen. Nydelige sokker! Spent på å høre (lese) hvordan de er i bruk. Flott fargekombo på luen også, og gavekort på garn er tingen! Sånne sjefer kan man like. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Fargen er enda finere i virkeligheten, den er ikke fullt så blå som bildene viser.

      Slett
  2. Kjempeflotte sokker! Håper du blir like fornøyd med Sterkgarnet som jeg er ;-)
    Stilig mønster på lua også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Det var veldig godt å strikke med i hvert fall, skikkelig mykt og deilig.

      Slett
  3. Nydelige sokker og kjempefin lue! Den gulfargen du har kjøpt er veldig fin, jeg har også sokker i den. Neste sokkeprosjekt må bli i den lillamelerte Sterk'en jeg har liggende, inspirert av deg. Guttestrikkeboka er en fin bok å strikke fra, synes jeg. Prislappen ser nesten ut som den ligger utenpå dataskjermen hos meg, morsom effekt ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg faller ikke for gult vanligvis, men det var ingen av de andre fargene som ropte "Kjøp meg!" så da ble det gult likevel. Det er jo snart påske...

      Slett
  4. Sokkene var lekre!
    Så kult av jobben din å gi gavekort!
    Jeg har kun kjøpt ei bok på mammutsalget (foreløpig) og den er om veving, jeg har nemlig arvet en vevstol!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Gøy med gavekort ja, håper på det neste gang også. ;o)
      Lykke til med veving, det blir spennende!

      Slett
  5. Flott lue, sokkene var helt lekre, heldige du som får slik 'premie' på jobben, ha en koselig søndag!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...