onsdag 11. mars 2015

Striper, striper, mer striper


Yngstemann ytret ønske om nye ankelsokker siden flere av de gamle parene var blitt for små, og siden jeg hadde lyst til å strikke et par stripesokker til så tok det ikke lang tid før disse var på pinnene. Gutten har visst skjønt at det gjelder å tilpasse ønskene etter hva mammaen har lyst til å strikke. ;o)



Sokkene ble tatt i bruk så snart trådene var festet, og rett som det er kan jeg finne dem i en tull på stuegulvet slik som dette. Det er innesokker må vite, og av en eller annen grunn som mødre ikke forstår så kan man ikke skifte sokker på rommet sitt eller badet, nei det må gjøres i stua... Men for hver gang jeg plukker dem opp så betyr det at de har vært i bruk, og det varmer selvsagt strikkemammaens hjerte. :o)



Strikket i lyseblå Austermann Royal og en rest sokkegarn fra Enchanted Knoll Farm, farge Whale Song. Fint skal det være. Vekt 50 g, strikket på p 2,5.


----


Ny måned betyr nye alongoppskrifter, og denne gang startet jeg med en lue. Dette er Rutherford, som fiffig nok kan vrenges og brukes på begge sider.

Jeg hadde tenkt å ha striper siden jeg ikke hadde nok av en farge, men nettopp fordi den er vendbar så ville det ikke blitt pent å dra med trådene oppover. Og å feste tråder for hver stripe gadd jeg ihvertfall ikke, så dermed ble det gul lue med grå topp. Garnet er Karisma, strikket på p 3,5. Vekt 78 g.

Rettsiden. Eller vrangen?

 


Vrangsiden. Eller retten?

 


Litt nytt garn er det også blitt, jeg var ikke klar over at Nøstet Mitt hadde åpnet butikk på Ski senter så jeg måtte innom og titte. Jeg synes det er litt dumt at de ikke fører Dropsgarn, men så fant jeg Sterk og da var det greit. Jeg aner ikke hvordan det oppfører seg i bruk og vask, men det er lekre farger og dermed er jeg solgt...




Brukt: 1152 + 50 +  78 = 1280 g
Gitt bort/kastet: 0 g
Kjøpt: 450 + 100 = 550 g
Fått: 400 g


6 kommentarer:

  1. Lua ble veldig, veldig fin! Jeg har alltid lurt på når man egentlig bruker ankelsokker, men svaret er altså inne. Striper er alltid stilig!

    Den Sterk-fargen er bare helt herlig ...! Den var utsolgt da jeg skulle kjøpe Sterk på tilbud, men neste gang skal jeg slå kloa i den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ankelsokker brukes inne ja, de er ikke gode å ha nedi skoene, ikke en gang bare til postkassen... ;o)

      Jeg har visst ikke fått med meg at det har vært tilbud på Sterk men det var kanskje like bra, jeg aner jo ikke ennå om det er et holdbart garn...

      Slett
    2. Det var i fjor vår jeg kjøpte på tilbud, har fortsatt igjen av det ;-)

      Slett
    3. Aha, det var før jeg oppdaget Sterk så da var det ikke rart jeg ikke hadde fått det med meg. ;o)

      Slett
  2. Smart å lage fargefelt istedenfor striper på luen. Vurderer den oppskriften jeg også. Den eller Lotus. Hmmm...

    Sokker på gulvet er et kjent fenomen. Men fint at de blir brukt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fargefelt eller latskap, kall det hva du vil. ;o) Luen var veldig grei å strikke, to vrang og en vridd rett gikk bedre enn jeg hadde trodd.

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...