onsdag 6. mai 2015

Småstrikk og nytt garn


Her har det vært stille en stund, men det betyr ikke at jeg ikke har strikket. Ikke veldig mye riktignok, men noe småtteri er det blitt.

Disse pulsvarmerne knotet jeg noe voldsomt med enda så enkle de egentlig var... Jeg prøvde sånn omtrent hundre ganger, men fikk ikke til picot-oppleggskanten som sto i oppskriften. Så jeg ga opp og la opp på vanlig måte, og strikket en omgang 1r, 1 vr for at kanten ikke skulle rulle seg. Så var det det at bladmønsteret startet noen få masker fra kanten, mens jeg ville ha det midt på omgangen. Dette var midt i en tv-serie, så jeg slet litt med tellingen og måtte rekke opp en gang til eller to.

Så gikk det radig en stund, helt til jeg oppdaget at jeg hadde glemt kastene ved strikking av bladspissen og følgelig hadde litt for få masker på pinnene...
 
Når jeg endelig var ferdig med to blader så var jeg en smule lei, pluss at jeg syntes de var lange nok siden de var såpass smale. Egentlig skulle det vært en rad til med blader som gikk hele veien rundt øverst, men jeg gikk rett til avfelling, og slet med å få til picoter der også... Jeg ga opp igjen, felte av med elastisk avfelling og heklet en rad picoter til slutt. Det fikk jeg til, hah!



Nummer to gikk forholdsvis greit, da var det ikke flere feller igjen å falle i. ;o)



Etter pulsvarmere var det over på sokker. Planen var egentlig å strikke Skew som var et av månedens forslag i sokkealongen, men med pulsvarmerne friskt i minne så forsto jeg at jeg trengte noen enklere sokker som tv-strikk.
Dermed ble det Rye igjen, i mitt nye favorittgarn Sterk. Disse fikk bare halvparten så mange riller på skaftet som de gule, og blir forhåpentligvis ikke fullt så varme.

52 m på pinne 3, og altså 9 riller.



De gule er brukt og vasket (for hånd) et par ganger, og holder seg foreløpig fint. De har krympet bittelitt og er faktisk enda bedre å ha på seg.



Som jeg nevnte i et tidligere innlegg er jeg blitt med i en byttegruppe på Facebook, og der har jeg sannelig klart å bytte til meg litt garn. Disse (pluss en plante) fikk jeg i bytte mot et brettspill som aldri ble brukt:



Disse fikk jeg i bytte mot en vase som bare sto i et skap:



Og dette fikk jeg uten å bytte mot noe som helst, det skulle bare ut av huset.



Til sammen 1288 g garn inn...

Og siden jeg har så mye garn å ta av, så strikker jeg ankelsokker av restegarn. ;o)



Brukt: 1632 + 30 + 68 = 1730 g
Gitt bort/kastet: 1074 g
Kjøpt: 1150 g
Fått: 635 + 1288 = 1923 g



Til slutt får du se hva som landet i postkassen min i går. :o)
Skulle gjerne hatt mer tid til å sy, men før eller siden vil disse bli omgjort til noe annet. :o)




6 kommentarer:

  1. Herlig med nygamle garnskatter! Og fine uglestoffer! Pulsvarmerne ble også fine, synes absolutt ikke det gjør noe at du ikke har fulgt oppskriften helt. Det kan være knotete med bladmønster - måtte akkurat rekke opp flere rader på et helt teppe bare fordi jeg hadde glemt én sammenstrikking av masker. Usj.

    Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Garn inn er gøy, uansett om det er nytt eller "nytt". :o)
      Det gjelder å følge med i oppskriften så man slipper å rekke opp så mye. Ikke alltid like lett når man ser på tv samtidig... ;o)

      Slett
  2. Mye fint hos deg denne gangen. Utrolig irriterende å plages sånn, men du verden som vi lærer i sånne oppoverbakker.
    Ha en flott dag videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Man lærer ihvertfall å følge med litt bedre i oppskriften. ;o)

      Slett
  3. Sokkene er kjempefine. Et av prosjektene jeg vil strikke en eller annen gang ;) Sterk synes jeg også er et veldig godt garn. Søte stoffer du har fått...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! Rye er veldig enkle å strikke, så de kan anbefales! I Sterk så klart. ;o)

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...