onsdag 14. februar 2018

Januarstrikk


Det går tregt med bloggingen for tiden. Ikke rekker jeg å få skrevet noe i lunsjpausen på jobb, da er det bare å stappe i seg maten ved pulten mens jeg fortsetter å jobbe. Og ikke har jeg ork til å sette meg ved pc'en om kvelden, da er jeg gåen etter jobb og det frister mer å strikke og se på tv.

For strikke gjør jeg uansett hvor sliten jeg er. Strikking er avkobling.


Første ferdige prosjekt i 2018 ble påbegynt på nyttårsaften. Optimisten i meg hadde sett for seg å bli ferdig samme kveld, men det tok visst litt mer tid. Ferdig 1. januar var ikke så dumt det heller, det ble en bra start på året. 214 g brukt. Garnet er Mor Aase fra Rema, heklet på heklenål 5.

Boblemønsteret kommer fra et babyteppe som sto i et ukeblad tidlig på nittitallet. Jeg heklet et sånt til det første barnet, hun er 23 nå. Og dette ble et dukketeppe til datteren til en venninne av henne. :o) 



Str 38 x 48 cm.


Strikking igjen. Sokker igjen. Her har jeg brukt en rest Arwetta fra lagerkassen, pluss noe lysegrå Fabel fra resteposen. Mønsteret er Broken Seed Stitch, det er superenkelt og blir veldig fint.



Her hadde jeg skikkelig flaks som du ser. :o)
Jeg tenkte ikke over fra starten av at jeg hadde lite av det grå, ellers ville jeg delt nøstet i to før jeg begynte. Jeg bare strikket i vei, så det var først på tåen på andre sokk at jeg la merke til at det var veldig lite garn igjen... Men flaksen var på min side, her ser du hva var igjen av det grå når tåen var ferdig strikket og masket sammen...




Sokkestrikking er det jeg alltid kommer tilbake til. Hvis ingenting frister og jeg ikke aner hva jeg skal strikke så lander jeg som regel på sokker. Det er enkelt og greit, man kan bruke et nytt, spennende garn, prøve en ny oppskrift, eller rett og slett bare få unna noen rester. Og sokker har man jo alltid bruk for. Eller?

Etter en ørliten opprydning fant jeg ut at jeg hadde 27 ubrukte par i skapet (pluss to par som lå i trådfesteposen, som jeg kom på etterpå), i tillegg til de ca 30 parene som er tatt i bruk. Men skitt au, jeg liker å strikke sokker, så det er en viss fare for at beholdningen kan komme til å fortsette å øke. ;o) 




Tannlegen. Mange får skrekken bare av å høre ordet, men for meg lyder det nesten litt forlokkende. Ikke fordi jeg elsker å få tennene reparert, selv om tannlegen min er både kjekk og hyggelig, men fordi han holder til få meter unna en garnbutikk.
Jeg lider ikke av tannlegeskrekk, men man kan jo alltids late som og si til seg selv at man fortjener en tur innom garnbutikken etter å ha holdt ut en time i tannlegestolen.
Dette garnet er resultatet av en sånn trøstehandling. Deilig BabySilk i lekre (utgående) farger skulle bli en kjapp genser til meg selv. Særlig.

Etter å ha hatt garnet i skapet i x antall år fant jeg endelig noe å bruke det til, nemlig sjalet Celadon. Asymmetrisk som jeg liker, og uten for mye dill og dall.
Fin oppskrift, men det viste seg å bli mye lengre og smalere enn på bildet i oppskriften, så jeg droppet de siste settene med økninger. Det ble stort nok likevel, 2 meter er mer enn langt nok for et skjerf synes jeg.




Strikket på p 4, vekt 267 g.



Jeg startet med det ene rosa nøstet jeg hadde, og fortsatte med annethvert nøste av de to andre fargene.




Min kollega Mariane kjøpte et par pulsvarmere av meg for litt siden, og nå lurte hun på om hun kunne bestille et par til for å ha noe å bytte på med. Det kunne jeg ikke si nei til, så jeg fant frem det jeg hadde av farger i alpakka og lot henne velge. Valget falt på denne grønnfargen, og ønsket var hull til tommelen uten at de dekket så mye av hånden, og gjerne så lange som mulig oppover armene.

Jeg lette meg frem til disse på Ravelry, Gypsy Rose Lee Armwarmers. Hun falt for dem med det samme hun fikk se bildet, så da var det bare å sette i gang.
Siden jeg hadde kun ett nøste i denne fargen måtte jeg dele det i to før jeg begynte å strikke. Det tok meg en hel kveld, for alpakka har en lei tendens til å tvinne seg...

Jeg erstattet vrangborden i hver ende med en kant i perlestrikk, jeg syntes det passet bedre. Den andre endringen jeg gjorde var å gjøre tommelhullet større, jeg felte av/la opp 10 masker i stedet for 8.




Strikket i DSA tynn aplakka på p 2,5. Vekt 46 g.


Med tanke på lagerslanking er det kanskje ikke så smart å innlede et nytt år med å kjøpe garn, men siden det var salg så benyttet jeg anledningen til å bestille noen få nøster. Mini Sterk og Drops Nord er nye garnbekjentskaper, mens Fabel og Sterk er gamle kjente.




Jeg hadde vel egentlig tenkt å prøve et av de nye først, men det ville involvere mer tenking så jeg satte heller i gang på autopilot med gode, gamle Sterk.

Pinne 3, la opp 52 masker og strikket "boblemønster". Etter vrangborden strikket jeg 3 omg glattstrikk og 2 omg 2 vr, 2 r. Så 3 omg glatt og 2 omg 2 r, 2 vr. Osv, osv.




Dagen etter at de blå sokkene ble ferdige skulle jeg på strikkekafe hos Saturnia Garn. Jeg rakk ikke å pønske ut noe nytt strikketøy før jeg dro hjemmefra, så da var det bare å kjøpe to nøster Sterk og sette på autopiloten nok en gang. Sokker har jeg jo alltid bruk for. Ehh...  



Samme fremgangsmåte og samme vekt som de blå.


Det blir alltid rester av Sterk etter å ha strikket sokker i str 39, og tre rester sammen blir nok til et par ankelsokker.



Strikket på p 3 med 52 masker disse også. Vekt 56 g.


Brukt: 214 + 44 + 267 + 46 + 76 + 76 + 56 = 779 g                             
Gitt bort: 0 g
Kjøpt: 350 + 100
g
Fått: 0 g
 
 



Til slutt får du se hagegjesten vår, som stadig kommer og sjekker om vi har lagt ut noe mat til fuglene. Det gjør vi ofte, men siden det snør hele tiden så er det visst bare den som kan grave som klarer å finne noe.





2 kommentarer:

  1. Det sjalet ble veldig fint, artig at du blogget om det akkurat i dag, for jeg satte et hjerte på det på Ravelry tidligere i dag :D Og jeg har surfet på Babysilk …

    Tannlege ja! Jeg har faktisk vært hos tannlegen i dag også. Jeg rakk å lese innlegget ditt før jeg dro, og inspirert av deg bestemte jeg meg for å stikke innom garnbutikken etterpå som trøst, for det er jammen en garnbutikk i nærheten av min tannlege også! (På Grünerløkka, så sikkert ikke samme tannlege.) Fant ikke noe interessant egentlig, men et nøste lys turkis Sisu med 30% avslag ble med hjem, har alltids bruk for flere sokkefarger å supplere med siden jeg liker fargerike sokker. Må nok la meg inspirere av deg her også og få sokker på pinnene innimellom det andre jeg strikker. Men 27 (+2) ubrukte par var mye, hehe.

    For en skjønning dere hadde på besøk da <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var rart at jeg ble ferdig med innlegget akkurat idag. :) Jeg har holdt på med det en stund, for når man bare får skrevet noen setninger i løpet av dagen så tar det litt tid. ;)
      Hyggelig at du likte sjalet, og Babysilk er et deilig garn!
      Så fint at jeg fikk inspirert deg også til å gå i garnbutikken etter tannlegen. ;) Min er på Storo så det er nok ikke samme nei.

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...