lørdag 14. november 2020

Sokker, sokker, sokker - januar 2020



Nytt år, nye sokker. :o)

Jeg har meldt meg på Sokkeutfordringen 2020 på Ravelry, og har tenkt å oppnå 100 poeng. Det vil si at jeg må strikke 17 par sokker i år dersom jeg bare bruker garn fra lageret. Det ble 21 par i 2019, så det bør ikke være noe problem. Det er bare det at jeg har lyst til å strikke alle parene NÅ. :oD  


Jeg startet med de to nøstene med Alpakka Forte fra Elisabeth. Det har samme tykkelse som Sterk, så jeg brukte min vanlige uten oppskrift-oppskrift med 52 masker på pinne 3.




Strukturen er laget ved å strikke 3 omganger glatt, 1 omg 1 r, 1 vr osv.

Dette blir deilige sengesokker/nattsokker. Vekt 74 g.





Neste par ble Decathlon Garter Rib Socks i rød Mini Sterk, jeg hadde 69 g i rest etter et annet sokkepar. Jeg delte ikke garnet, men tok høyden på skaftet på gefuhlen, og veide ikke første sokk før den var klar til å maskes sammen i tåen. 34 gram, gulp! Det burde holde akkurat, og det gjorde det faktisk! Det er noe sånt som en meter garn igen, og jeg kaller det iskald beregning. ;o)

Strikket på p 2,5. Vekt 68 g.





Jeg hadde lyst til å få brukt mer rester, og sorterte ut blåtoner til et par herresokker. Jeg strikket med dobbel tråd på pinne 3,5, så dette gikk fort. Og det var morsomt å se hvordan stripene ble, alt etter hvilke farger jeg strikket sammen.




Disse ble str 43-44 og jeg brukte 146 g garn.




Om det ble mange tråder å feste, sier du? Nei da, nesten ingen. ;oD




Fjerde par ut ble Sleeping Lotus av Heidi Alander. Ikke for avansert, men likevel litt mer enn bare glattstrikk.

Jeg valgte å strikke disse i Mini Sterk, et garn som er like godt som storebror Sterk. Utrolig godt å strikke med, og sokkene blir deilige å ha på seg.

Strikket på pinne 2,5, og de veier 78 g.



 

 

 



En venninne av moren min kom med et stort garnnøste og lurte på om jeg kunne hekle et sjal for henne, for hun forsto ikke oppskriften helt. Det var ikke så rart, for hverken bilde eller heklefasthet stemte overens med oppskriften, så det måtte en del prøving og feiling til før jeg fant ut hvordan jeg skulle gjøre det. 


Resultatet ble bra til slutt, og mottaker ble heldigvis fornøyd. :o)



Heklet på heklenål 4, vekt 150 g.


Så var det tilbake til sokkestrikk igjen, og siste prosjekt i januar ble sokkene Sechs, strikket i Drops Nord. Et godt garn, både å strikke av og i bruk, og sokkene var enkle men morsomme å strikke.

Str 39, strikket på p 2,5. Vekt 70 g.




















Brukt: 74 + 68 + 146 + 78 + 150 + 70 = 588 g         
Gitt bort/solgt: 0 g  
Kjøpt: 0 g
Fått: 150 g




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...