tirsdag 12. mars 2019

Tepper og sokker



Nytt år, nye muligheter. :o)

Jeg innledet strikkeåret med et par Felisipulsvarmere av restene etter paret jeg ble ferdig med på nyttårsaften.
Strikket i Sandnes tynn merino på p 3, vekt 22 g.





På nyåret begynte det å dukke opp innlegg på Instagram som var tagget med #makenine2019, hvor folk la ut strikkeplaner for det nye året. Jeg hev meg på, og her er mine ni bilder av garn jeg vil bruke i 2019.




Først ut var denne genseren som jeg visste jeg ikke kom til å gjøre ferdig. Jeg rekket opp og surret løse hesper som jeg skylte opp for å få garnet glatt igjen.




Underveis. Dette er den riktigste gjengivelsen av fargen.




-Og ferdig! Dette er så vidt jeg husker teppe nummer 5 av denne typen, alle strikket i tynn merino. Mønstersnutten er fra et Dropsteppe med flere ulike hullmønstre, og jeg plukket ut dette som jeg likte best.

Strikket i Sandnes tynn merino på p 3, vekt 234 g. Teppet skal bli gave til en kollega som venter en liten gutt i mai.





Neste prosjekt ble å gå løs på alle restene i Finull/Pt2 og Tove. Jeg heklet bestemorruter som til dette teppet, og tanken var først å klare meg med det jeg hadde og kun kjøpe garn til sammenhekling. Meeen så er det jo mer praktisk med et større teppe ikke sant, så det ble visst til at jeg kjøpte en del garn i tillegg...




Jeg heklet og heklet fordi det var så gøy, og teppet ble ferdig på bare 18 dager.  Da jeg nærmet meg slutten forsto jeg at det var en mulighet for å klare å få det ferdig i januar, så jeg la inn et ekstra gir og greide det akkurat. Og siden har jeg hatt vondt i armen, men pytt. ;o)




Teppet er heklet på heklenål 5, er satt sammen av 77 ruter og måler ca 112x172 cm. Vekt 982 g.




Februar. Armen var vond og jeg trengte å holde på med noe smått etter det tunge teppet. I tillegg hadde jeg den vanlige antiklimaksfølelsen etter å ha ferdigstilt et stort prosjekt, og kom ikke på noe jeg hadde lyst til å strikke. Men hva er det jeg alltid tyr til når strikkeformen er i ulage? Jepp, sokker.

Jeg tok for meg et av nøstene på Makenine-listen og satte igang med herresokker. Jeg hadde tenkt å strikke ca str 43 som jeg anser som standard herrestørrelse, men så kom kjæresten og hadde lyst på nye sokker, og han bruker størrelse 46...

Det tok sin tid, men de ble jo ferdige til slutt. Strikket med 68 masker på p 2,5. Vekt 76 g.




Etter langdryge herresokker på tynne pinner ville jeg strikke i litt tykkere garn, og valget falt (selvsagt) på Sterk. Jeg hadde måttet kaste to par Sterksokker fordi det var gått hull under foten, altså trengte jeg nye.

Jeg liker dette mønsteret godt, det er så enkelt som 3 omg glatt, 1 omg 1 r, 1 vr, osv.
52 masker på p 3, vekt 74 g.




Sterksokkene gikk fort unna, og jeg fant mot til å sette igang med et par i tynnere garn igjen. Dette er fra Søstrene Grene. Nøstene var veldig spettete, og jeg lurte på om sokkene også ville bli sånn. Konklusjon: Ja, det ble de. ;o)

Strikket på p 2,5. Jeg la opp 64 masker. Vekt 60 g.

 


Garnbutikken på Ski storsenter hadde flyttet til nye lokaler, og jeg syntes det ville være usolidarisk å gå igjen uten å kjøpe noe, så jeg plukket med meg to nøster Sterk i denne deilige blåfargen.




Jeg liker dette mønsteret også, og det er like enkelt som det forrige. 3 omg glatt, 2 omg 2 r, 2 vr. 3 omg glatt, 2 omg 2 vr, 2 r. Osv, osv.

Strikket med 52 masker på p 3. Vekt 74 g.





Brukt: 22 + 234 + 982 + 76 + 74 + 60 + 74 = 1522 g                      
Gitt bort/solgt: 500 +1188 = 1688 g
Kjøpt: 750
 + 200 + 100 = 1050 g
Fått: 0 g 

1 kommentar:

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...