lørdag 9. januar 2016

Restegarn og andre perler


Spiralstrikking er en morsom måte å bruke opp rester på, og her er jeg igang med en ny lue. Fire forskjellige rester denne gang, hvit og lilla Fabel, flerfarget Regia og lilla Mayflower strømpegarn. Det hvite, som var en rest etter stripesokker og forrige spirallue holdt ikke helt til toppen, men jeg fant den lille bunten du ser på bildet i resteposen min og det holdt akkurat. 40 cm igjen.



Strikket på  samme måte som den forrige. Vekt 47 g.





Mens jeg holdt på med luen tenkte jeg på hva jeg skulle strikke når den var ferdig. Jeg er med i gruppen Anonyme Garnoholikere på Ravelry, og månedens tema er Perlestrikk. Ikke teknikken perlestrikk, men å finne en Perle i garnlageret og bruke den til noe fint. Så jeg fant frem et vellagret nøste med Tulliball og et forholdsvis nyinnkjøpt hespe Mosaic Moon. Artic som ligger til høyre er ikke akkurat noen perle, men passer inn i månedens DUGG-tema på Uformeltgruppen på Ravelry. Der er det tykt garn og tykke pinner som gjelder. MEN...





...så fikk jeg se luen til mimouna, og dermed ble det restegarnet som gikk av med seieren nok en gang...


Alle smånøstene er rester fra sokkegarnposen min, Jeg plukket ut alt i blå- og gråtoner og strikket dem sammen med en tråd petrolfarget Lanett.


Deilig å bli kvitt alt småtteriet, takk for inspirasjonen mimouna!





Strikket på p 3,5 og 4. La opp 100 m og økte til 105 etter vrangborden. Etter 17 cm begynte jeg fellingen. Felte på fem steder, 8 ganger på annenhver omgang og 8 ganger på hver omgang. Snurp og fest.


Det ble nok garn til dusk også, og totalvekten ble 86 g.





Garnperlene ligger fremdeles på bordet klare til bruk, men jeg har sokkegarnrester nok til en lue i rødtoner også jeg. ;o)





Mens jeg lette etter garnperler kom jeg over en pose med lapper til Ull & Omtanke som jeg strikket ifjor. Ull & Omtanke er grupper rundt omkring i landet som samler inn lapper til tepper som gis bort til kreftrammede. Og siden jeg liker å støtte en god sak og liker å bruke restegarn så blir dette to fluer i en smekk.


Jeg begynte så friskt i høst, men da jeg hadde strikket 15 lapper tok trådfestingsvegringen meg så jeg la bort posen og begynte på noe annet... Men nå fikk jeg både strikket fire nye lapper og festet tråder på alle lappene på en og samme kveld!






Brukt: 75 + 47 + 138 + 86 = 346 g
Gitt bort: 0
g
Kjøpt: 0
g
Fått: 0 g



Jeg har ikke glemt trekningen i dag, trekning er foretatt med 12-åringens hjelp og tre gevinster er fordelt. Men ingenting røpes i dag, jeg venter på dagslyset og offentliggjør vinnerne i morgen. :o)





8 kommentarer:

  1. Flotte luer! Veldig kjekt når smårester kan se så planlagt ut. Fik lyst på en spirallue selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Morsom måte å strikke lue på, og hele vitsen er at det ikke skal se ut som et resteprosjekt. ;o)

      Slett
  2. Kjekke luer - og så deilig å bli kvitt litt av restegarnet😊. Der er ikke jeg så kjempeflink, må jobbe litt med det skjønner jeg☺️. Ha en fin søndag😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg husker jeg pleide å hate restegarn, men det var før jeg begynte med prosjekter som dette. Anbefales! :o)

      Slett
  3. Så mange fine luer du har strikket av restegarn. Eg må hvist prøve denne måten og strikke luer på. Få brukt litt av mitt restegarn. Ha en fin søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, du må nok prøve du også ja. :o)

      Slett
  4. Så gøy med de restegarnsluene dine! Tror det blir flere sånne her også, artig å sette sammen små "perlenøster" og se hvordan det blir.

    Flott bunke med teppe-lapper også. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de var morsomme å strikke, og det er SÅ godt at resteposen ikke er så stappfull som den har vært i lang tid. Nå må jeg faktisk spare opp en stund for å ha nok til en lue til. ;o)

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...