torsdag 9. januar 2020

November/ desember



November:

Ny lagerkasserunde, dette er Vinterlagerkassen 2019/2020. :o)

Jeg har plukket frem 783 g garn som jeg har lyst til å få brukt/ gjerne vil ha ut av lageret.





Første prosjekt ble grønne stripesokker. Her la jeg opp 60 masker, og strikket 5 omg glatt og 4 omg 1 r, 1 vr. Osv, osv.

Strikket på p 2,5, vekt 64 g.





Neste par. Her la jeg til et nøste Mini Sterk, og fikk brukt 26 g av det grønne garnet.

Disse er strikket uten oppskrift, men med Broken Seed Stitch-mønster. Mønsteret demper fargene ganske mye, og egner seg til alt av flerfarget garn.

Totalvekt 74 g, strikket på pinne 2,5.







Enda et par sokker, denne gang herresokker. Her byttet jeg ut det ene grå nøstet med et tilsvarende i blått, og strikket striper med de to.
Jeg la opp 68 masker og strikket vrangbord med grått.
Så strikket jeg 6 omg glattstrikk med blått, 1 omg glatt med grått, og 4 omg 1 r, 1 vr med grått, osv.


Vekt 90 g, strikket på p 2,5.





 la jeg lagerkassen litt til side for å strikke en julegave. Garnet er Sterk, og strukturen er strikket slik: 3 omg glatt, 2 omg 2 r, 2 vr. 3 omg glatt, 2 omg 2 vr, 2 r. Osv, osv.

Herresokker dette også, og de veier 80 g. Strikket på pinne 3.





Desember:

Jeg fortsatte med lagerkassen og tok for meg et nøste Sandnes tynn merino. Dette er et garn som passer perfekt til Felisipulsvarmere, så da gadd jeg ikke fundere mer på hva jeg skulle lage av det.

Strikket på pinne 3, vekt 24 g.





Posen på lagerkassebildet inneholder rester av Smart og Karisma, og denne oppskriften egner seg supert til å få brukt små bunter i ymse farger.



Jeg har laget min egen versjon tilpasset tykkelsen på Smart/Karisma, og min lue er strikket slik:

-Legg opp 100 masker, øk til 110 etter vrangborden.
-Fell 2 m på omgangen når arbeidet måler ca 15,5 cm.
-Start felling: Strikk 16m, strikk 2 m sammen. Fortsett ut omgangen = 6 ggr.
-Fell på annenhver omg 6 ganger med en maske mindre mellom fellingene, og så på hver omgang til det er igjen 18 masker. Strikk 2 og 2 sammen, tre en tråd i maskene som er igjen, og snurp.


Størrelsen er ca 12-14 år.

Strikket på pinne 3 og 3,5. Vekt 70 g.



En lue til fra samme posen. Nå var det mest lilla igjen, så jeg lot den lilla tråden følge med hele veien opp, og strikket annenhver omgang med rosa og grå/beige. Ellers er den strikket som den forrige. Vekt 65 gram.





Det var fremdeles litt garn igjen i posen, så jeg strikket to små uglejenter.

Strikket på pinne 3, samlet garnvekt 24 g.





Så var det alpakkanøstet sin tur, og jeg vet at et nøste pleier å holde til en lue som dette, jeg har strikket noen av samme sorten før.

Jeg la opp 140 masker, strikket 4 cm vrangbord og økte til 147 etter vrangborden.
Jeg strikket først to omg rett, så en omg 2 r, 1 vr. Så to omg rett, så en omg 1 r, 1 vr, 1 r. Jeg fortsatte på samme måte, og for hver gang forskjøv jeg den vrange masken et hakk til høyre.

Jeg strikket til den målte ca 16 cm og begynte fellingen: Strikk 23 m, ssk (evt 2 r sammen), strikk 22 m, ssk . Fortsett ut omgangen, med 23 og 22 m annenhver gang mellom fellingene. Fell på samme måte på annenhver omgang, med 1 m mindre mellom fellingene til du har felt 11 ganger. Fell så på hver omgang ca 9 ganger, og snurp sammen resten av maskene i toppen.


Strikket på pinne 3 og 3,5. Vekt 48 g.




Så var turen kommet til DSA Baby Silk i to farger. Til den første luen gikk det mest av den lyse fargen, men jeg hadde litt mer av den mørkeste og når jeg la til det ble det nok til to luer.

 


Jeg la opp 120 masker og økte til 128 etter vrangborden. Jeg har visst ikke notert fellingene, men jeg gjorde tilsvarende som på den blå luen over her, men tilpasset et lavere maskeantall.



Begge luene er strikket på pinne 3 og 3,5. De veier 55 og 56 gram.


Jeg veide det som var igjen av den tynne merinoen og fant ut at det ville bli nok til et par pulsvarmere hvis jeg strikket skaftet en rapport kortere, så da gjorde jeg det. Vekt 22 g.





Nå begynte jeg å bli en smule lei av lagerkassegarn, så jeg fant i stedet frem premien jeg vant i forrige lagerkasserunde. :o)

Dette flotte garnet kom i posten fra Elisabeth (tusen takk!), og jeg har ruget på det for å finne prosjekter som er garnet verdig. Jeg hadde lyst til å bruke lammeullen til et sjal/skjerf og lette rundt etter fine oppskrifter. Jeg vurderte noe med hullmønster, men landet til slutt på å strikke et helt enkelt asymmetrisk skjerf. Jeg tittet på Nurmilintu og brukte fellinger/økninger derfra, men droppet hullmønsteret og strikket bare riller.




Jeg brukte to nøster til dette og ble kjempefornøyd, det ble akkurat som jeg hadde tenkt meg. :o)

 

Strikket på pinne 3,5. Vekt 96 g.



Brukt: 5238 + 64 + 74 + 90 + 80 + 94 + 24 + 70 + 65 + 24 + 48 + 55 + 56 + 22 + 96 = 6100 g                      
Gitt bort/solgt: 3565 + 1043 = 4608 g  
Kjøpt: 7000 + 100 + 350 + 400 = 7850 g
Fått: 2000 g


Totalt for året har jeg da redusert lageret med 858 gram. :o)


1 kommentar:

  1. Synes du har fått så utrolig mye fint ut av lagergarnet ditt. Og sjalet av gavegarnet ble jo superfint. Kan tenke meg at det er mykt og godt :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...