søndag 22. november 2020

Grytekluter - mai 2020

 

Jeg er med på DUGG (De Uformelles Garnlager-Greie) på gruppen Uformelt på Ravelry, og en av oppskriftene som ble foreslått der var gryteklutene Bakers Twine. Jeg tenkte disse ville være supre for å få brukt litt av lageret av Tuva som jeg pådro meg i fjor, da jeg etterlyste garnet over alt fordi jeg plutselig fant ut at det hadde gått ut hos Europris... Det var dette jeg pleide å bruke til grytekluter, et veldig godt garn til det bruket.

Jeg strikket først etter oppskriften, men de ble litt for store, så jeg rekket opp og la opp 4 masker mindre, og strikket med 7 m på hvert rillefelt i stedet for 8.




En fin detalj med hemper i motsatt  farge.

 


Disse var avhengighetsskapende allerede etter første par, så jeg dukket ned i posen igjen og fant ulike kombinasjoner som kunne fungere.

Cerise, lys grå og svart. 























Lys blå, mellomblå og mørk blå.























Lys grønn, mørkere grønn og hvit. (Fargene på bildet stemmer ikke i det hele tatt på disse).























Hvis du ser nøye etter på bildene ser du at de grønne har avfellingskanten øverst, i motsetning til de andre. I oppskriften står det at man skal strikke inn hempen etter to riller, men jeg gjorde det motsatt og strikket den inn da det var to riller igjen. Dette gjør at de holder fasongen bedre, siden avfellingen har mer hold enn opplegget. 


Alle parene er strikket på p 3,5 med dobbel tråd Tuva. Hempene er strikket med enkel tråd på p 2,5. Vekt 134, 136, 134 og 134 g.


Brukt: 1960 + 134 + 136 + 134 + 134 = 2498 g 

Gitt bort/solgt: 450 g

Kjøpt: 0 g

Fått: 0 g

 


6 kommentarer:

  1. Flott. Vakre farger og anhengene er stilige.
    Hilsener til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, hyggelig at du liker gryteklutene mine. :)

      Slett
  2. Disse er kjempefine! Du har ett godt øye for fargekombinasjoner. Er hempen en icord mon tro??

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg måtte bare gjøre så godt jeg kunne med det noe begrensede fargeutvalget jeg hadde. :)
      Det er ikke icord, det er bare 7 omg glattstrikk på tynne pinner, som danner en ring som vrenger seg innover nesten av seg selv. :)

      Slett
  3. PS. har savnet dine innlegg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig å høre! :D
      Jeg jobber med å komme ajour nå, og må ta meg sammen og blogge jevnlig så det ikke blir så mye å ta igjen. Om ikke annet så for å ha et "oppslagsverk" så jeg kan se hva jeg gjorde og hvordan. :)

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...