søndag 3. januar 2016

Lue på tampen og oppsummering av 2015



Godt nyttår! :o)


En restegarnslue ble ferdig på nyttårsaften. Sort og hvit Fabel etter sokkene jeg nettopp strikket, pluss lilla Arwetta.





Strikket på  p 2,5 og 3, jeg la opp 144 m og økte til 150 etter vrangborden. Selve luen er striket i spiral og siden jeg hadde tre farger så strikket jeg 1/3 av maskene med første tråd, 1/3 med neste og 1/3 med siste. Så strikker man ganske enkelt til neste tråd, bytter og strikker til neste osv.


Jeg strikket 17 cm før jeg begynte fellingen. Felte på annenhver omg 10 ganger, deretter ca 10 ganger på hver omgang. Snurp og fest.

----


2015 har vært et ryddeår i heimen. Vi har ryddet og kvittet oss med mye tidligere år også, men da har hobbysakene fått være i fred. Men det at jeg ble medlem av en byttegruppe på Facebook i våres gjorde at jeg fikk ånden over meg til å sortere. Og det med hardere og hardere hånd etter som jeg merket responsen. Tenk at mine gamle greier som hadde ligget i kanskje 20 år kunne byttes i garn! :o)

Mye er gitt videre, men jeg sitter likevel igjen med over 3 kilo i pluss. Men heldigvis har jeg brukt mer enn jeg har kjøpt, så totalen blir ikke så hakkandes gæren.
Brukt: 6047 g, gitt bort: 6137 g, kjøpt: 4850 g og fått: 9394 g gir en total på -1660 g.


Det jeg strikket mest av i 2015 var (som vanlig) sokker. 27 par med smått og stort. Som du ser blir det ofte striper. Noen ganger bare fordi jeg har lyst, og andre ganger fordi jeg ikke har nok av en farge til et helt par.





Nummer to på lista ble luer, 20 stykker til sammen. Jeg bruker ikke lue selv men det er en fin avveksling fra sokker (og alt annet som kommer i par), og det er gode muligheter for bruk av rester her også.





Resten av prosjektene i 2015 fordelte seg mellom pulsvanter/pulsvarmere, grytekluter, votter, tøfler, sjal/skjerf og annet småtteri.





2015 ble året jeg begynte å lage strikketøyposene mine med hank, og jeg sydde 41 stykker pluss mange punger av stoffrestene.


Jeg har ikke laget noen oversikt over farger på strikketing, og heller ikke mottakere. Jeg strikker stort sett det jeg har lyst til, enten det er for å prøve en ny oppskrift eller en ny garntype, eller for å bruke opp rester. De ferdige tingene som jeg ikke beholder selv brukes enten som gaver, legges ut for salg eller gis til veldedighet.


Jeg kommer nok til å fortsette på samme måte i 2016, men et par strikkerelaterte nyttårsforsetter har jeg likevel. Jeg skal prøve å få strikket noen plagg (kan jo begynne med å gjøre ferdig jakken som ligger innerst i et skap...), og klok av skade skal jeg si konsekvent nei til bestillinger.





3 kommentarer:

  1. For en kjempeimponerende produksjon! Flott kavalkade :)

    SvarSlett
  2. Jeg burde definitivt ryddet litt i hobbylageret selv...
    På en annen side er ungene litt større, så kanskje det er mulig å la de lage noe av det?

    SvarSlett
  3. Her var det utrolig mye fitn du har laget gjennom året. Ønsker deg et kreativt godt nytt år!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...