tirsdag 10. februar 2015

Bittesmått!



Det var siste dag i januar og jeg ville ha et kjapt prosjekt som kunne bli ferdig innen kvelden. Etter litt bladdring i oppskriftsbunken bestemte jeg meg for å strikke prematurluer, det måtte da gå fort. Det gjorde det, jeg rakk to luer i løpet av en ganske kort kveld. Og sannelig ble det ikke to kvelden etter også, og kvelden etter der.

En morsom måte å bruke opp rester på, og siden luene ikke veier mer enn 10-11 g så kan man få brukt ganske så små rester. Disse er strikket i Lanett, Regia, Arwetta, Malabrigo sock, Baby merino, Fabel og Superwash sock fra Enchanted Knoll Farm på p 2,5. Samlet vekt 65 g.


Her ser du størrelsen bedre, de passer en middels appelsin. :o)


----
 
Ny måned betyr nye oppskrifter i alle alongene jeg har meldt meg på, og jeg startet med pulsvanter. Av tre oppskrifter var det Fetching som var "minst ille". Jeg har strikket dem før og husket at de hadde rar passform pga manglende tommelkile. Det er mange som har kommentert dette på Ravelry, og flere har beskrevet hvordan de løste tommelproblemet. Jeg brukte forslaget i kommentar nr 13, og det fungerte bra.

Strikket i en rest Sisik på pinne 3. Jeg la opp 40 masker, og mansjetten fikk en fletterad ekstra. Ellers holdt jeg meg til oppskriften. ;o)
 

----

Av sokkeoppskrifter var det bare to å velge mellom denne måneden, og jeg bestemte meg for Keväthuuma eller Spring Ecstasy socks som de heter på engelsk. Jeg hadde ikke lest oppskriften så nøye på forhånd så jeg antok at det skulle brukes vanlig tynt sokkegarn som jeg har endel nøster av i skapet. Men nei, med bare 54 masker måtte det brukes tykkere garn som for eksempel Sterk.
 
Det merkelige var at jeg faktisk hadde kjøpt to nøster Sterk tidligere på dagen, bare fordi jeg ikke hadde prøvd det før... Hadde jeg visst at jeg skulle bruke det til disse sokkene hadde jeg kjøpt ensfarget, men siden jeg ville sette igang med sokkene med det samme så måtte jeg bruke det melerte jeg hadde kjøpt.
 
Den melerte effekten jevner seg litt ut når garnet blir strikket med, så det blir finere enn jeg trodde på forhånd. :o)


Brukt: 765 + 65 + 34 = 864 g
Gitt bort/kastet: 0 g
Kjøpt: 350 + 100 = 450 g
Fått: 200 g

6 kommentarer:

  1. Fine bittesmå luer. Strikket prematurluer for noen år siden jeg også, og klarte ikke å komme over hvor bittesmå de var. Dukken som skulle være modell ble jo alt for stor.

    Falt ikke helt for februar-pulsvarmerne jeg heller. Har strikket Fetching en gang før, og husker at jeg ikke likte dem. Men det hjalp jo med tommelkile da. Tror jeg venter på mars og nyr muligheter.

    Kos deg med sokke-strikkingen! Nydelig farge på garnet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fetching ble bedre med tommelkile, men jeg falt ikke pladask nå heller. ;o)

      Elsker lillafargen jeg også, og Sterk er veldig godt å strikke med. Jeg lurer bare på hvor holdbart det er når det er så mykt...

      Slett
  2. Så utrolig skjønne luer. Liker fargene du har strikket dem i.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det var morsomt å sette sammen fargene, de i selvstripende garn var litt kjedeligere å strikke. Godt med færre tråder å feste da... ;o)

      Slett
  3. Så flotte luer!

    Fetching falt ikke helt i smak hos meg - det er et eller annet med tommelen på originaloppskriften som jeg synes blir rart.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, de er litt rare. Det blir nok ikke flere av disse på mine pinner.

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...