fredag 6. februar 2015

Votter og sokker igjen


Yngstemann fikk et par tovede votter for noen år siden, men siden gutten har vokst og ikke vottene så er de dessverre blitt for små. Nå lurte han på om det var mulig å få et nytt par i mer passende størrelse, og det kunne strikkemammaen selvsagt ikke si nei til.

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften som jeg har brukt flere ganger før, men la opp færre masker og kortet inn litt på lengden. 
Vottene er strikket i rester av Pt2 på pinne 5,5. Jeg hadde ganske lik mengde av de to blåfargene så jeg byttet om på stripene så tomlene fikk hver sin farge, og dermed ble det akkurat nok garn. Det som ligger ved siden av er alt som ble til overs. Iskald beregning igjen ja. ;o)

Ferdig strikket var vottene 40 cm lange, men etter toving først på 60C og så på 40 ble de akkurat passe til 11-åringen.
 


Som du ser på bildet av vottene før toving så har de lyse og mørke stripene like mange omganger, men likevel ser de mørke stripene en anelse smalere ut på de ferdige vottene. Hvorfor? Det er et av tovingens mysterier, man vet aldri nøyaktig hva man ender opp med fordi forskjellige farger kan finne på å tove ulikt selv om garnet er det samme.

Med pliktstrikkingen unnagjort for denne gang (det er merkelig hvor lite som tilfaller guttene i huset selv om jeg strikker så godt som hver eneste dag...) kunne jeg gå løs på noe til meg selv igjen. Sokker så klart!
 
Jeg skifter alltid til ullsokker med det samme jeg kommer inn døren hjemme, og favoritten for tiden er de korte raggsokkene jeg strikket for litt siden, så jeg trengte et par å bytte på med.

Du kjenner kanskje igjen garnkomboen her? Riktig, det er disse nøstene igjen:
 
Det gikk med mindre enn to nøster til tøflene jeg strikket, så jeg hadde fremdeles to nøster igjen å bruke opp.

Bildet av nøstene har best gjengivelse av fargene, men her ser du ihvertfall at sokkene ikke er like! Med garn som dette gjør det meg ingen ting at de blir forskjellige, så jeg er ikke like pirkete bestandig. ;o) 





Jeg har kjøpt litt garn også, det er alltid fint med påfyll av sokkegarn, som er noe av det jeg bruker mest.
 
Tre nøster Perfect til halv pris i denne herlige grønnfargen kunne jeg ikke gå fra!





Og Tigergarn i farger jeg ikke har sett før (ja jeg har sett fargene da, men ikke i dette garnet!) måtte også bli med hjem.





Brukt: 621 + 66 + 78 = 765 g
Gitt bort/kastet: 0 g
Kjøpt: 350 g
Fått: 200 g

9 kommentarer:

  1. Nye tovavotter er kjekt! Og gøy å se hvor effektivt du utnytter garnet.

    Jeg "bor" også i hjemmestrikkete sokker, men jeg må ha høyt bråt. Er en skikkelig frysepinne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt med restestrikk ja, det vet vel du alt om. ;o)

      Slett
  2. Fine votter og sokker. Jeg liker godt å strikke av Perfekt. Jeg har et par sokker i det garnet og den fargen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke brukt Perfekt så mye, men grønnfargen var ihvertfall perfekt for meg. :o)

      Slett
  3. Flotte votter og sokker. Tigergarn har eg ikkje høyrt om/sett før. Heimaspøta sokkar er toppers!
    God helg
    Dati

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, det hender Tigerbutikkene har sokkegarn, og da kjøper jeg hvis det er farger jeg liker. Garnet er helt ok å strikke med.

      Slett
  4. Du er utrolig flink til å utnytte rester! De vottene ble jo knallfine:)

    Flotte ankelsokker også. Lurer på om jeg ikke må strikke meg et par slike I dobbel tråd. Jeg bor også I ullsokker hjemme, og flere av parene er tynnslitte og synger virkelig på siste verset.

    Ha en super uke!

    SvarSlett
  5. Jeg prøver å begrense garnkjøpet og heller bruke det jeg har, men av og til er det hyggelig med litt nytt. ;o)

    SvarSlett
  6. Det synes jeg du skal gjøre, det var jo etter inspirasjon fra deg at jeg begynte å strikke med dobbel tråd. :o)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...