onsdag 2. september 2015

Kjøkkenkluter - og sokker igjen...



Hekling av trekk til bomullspinneboks gjorde ikke særlig stort innhugg i Solbergnøstene, så jeg måtte finne på noe lurt med resten. At det ble så veldig spennende kan jeg ikke påstå, men ihvertfall praktisk!

Oppskriften fant jeg hos mimouna (hørt den før...?). Hun er verdensmester i å finne fine oppskrifter og kombinere dem med til tider ganske håpløst garn, og resultatet blir alltid bra. Jeg skulle ønske jeg hadde den evnen selv, men enn så lenge nøyer jeg meg med å kopiere. ;o)





Garnet var helt greit å strikke med, og oppskriften var akkurat såpass variert at det ikke ble fullstendig hjernedødt.
7 kluter på rappen gikk som en lek, og jeg fikk brukt opp nesten alt garnet. At jeg har et nøste turkis igjen har jeg fortrengt for øyeblikket, for nå skal det strikkes noe annet.





Det var vanskelig å få riktige farger på klutene, særlig de turkise som ser blå ut... Jeg må nok snart ha nytt kamera. ;o)

Klutene er strikket på p 3,5 og alle veier 22 g så jeg fikk to kluter av hvert påbegynte nøste. Det kjennes som fargene har ulik tykkelse, så jeg ble litt overrasket over at alle veier nøyaktig det samme.
Jeg la opp 50 m (48 i oppskriften) og strikket en ekstra kantmaske i hver side.

----

På begynnelsen av sommeren fikk jeg vite at jeg hadde vunnet en premie i Pulsvarmeralongen som gikk på Uformelt, og for noen dager siden kom denne hespen i posten fra Heidi Kim. Det er håndspunnet angora fra angorakanin, 100% luksus!

Hva jeg skal bruke noe så flott til aner jeg ikke... Jeg må lete etter en helt spesiell oppskrift, og i mellomtiden får garnet ligge og godgjøre seg i finhylla.





Etter klutene var planen å fortsette på et annet bomullsprosjekt, nemlig grytekluter i disse fargene. Men jeg klarte ikke å finne rundpinnen jeg brukte forrige gang jeg strikket grytekluter, nå fant jeg bare 60-pinner og  store grytekluter trenger jeg ikke...





Da var det bare å finne på noe annet istedet. Det første øynene falt på da jeg åpnet garnskapet var et kjempenøste med Online Supersocke, så da var det vel sjebnebestemt at jeg skulle strikke sokker igjen...

56 masker og vaffelstrikk på pinne 3. Yngstesønnen har allerede meldt seg som mottaker.




Brukt: 2529 + 154 = 2683 g
Gitt bort/kastet: 3126
 g
Kjøpt: 1600 g
Fått: 7494 + 50 = 7544 g



Til slutt et glimt fra hagen min igjen. Visste du at det fantes klatregresskar...? Ikke jeg heller, men her er beviset. Den sto opprinnelig i en kasse sammen med andre planter, men vokste seg så stor at den måtte flyttes for ikke å ta fullstendig overhånd. Den skulle stå på terrassen bare en kort stund til jeg var klar til å olje terrassen, men siden det har tatt litt tid (jeg er ferdig med å skrubbe nå - hurra!) har den rukket å surre seg grundig fast i både skilleveggen og hekken til naboen...







7 kommentarer:

  1. Her var det litt av hvert! Så iherdig du har vært med klutestrikking, de er fine, og flotte farger!
    Jeg fikk pulsvarmere som gave en gang, strikket av angoragarn, de er gode og myke og veldig varme.
    Og sokker har vi alltid bruk for ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Klutene var ok å strikke ihvertfall så jeg ser ikke bort fra at det blir flere.

      Ja det må kanskje bli pulsvarmere, hvis jeg bare finner Den Perfekte Oppskriften som ikke krever mer enn 50 g garn... ;o)

      Slett
  2. Det var en imponerende stabel med kluter! Så delikat i fargene også. Gratulerer med angoragarnpremie! Nøstet ser jo ut som ren luksus:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er luksus ja, må sørge for å få noe riktig fint ut av det.

      Slett
  3. Produktivt! Luksusgarnet må jo bli pulsvarmere! Hva med dette mønsteret - det er så fint, syns jeg :-)
    http://www.ravelry.com/patterns/library/sundagsvotter

    Klatregresskar har jeg aldri sett før, nei, men det var jo veldig plassbesparende! Men hvor er gresskarene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips, jeg skal ta en titt!

      Ja gresskarene? De bare detter av før de rekker å bli særlig mye større enn 3 cm... Det er veldig få hunnblomster i forhold til hannblomster, men jeg har til og med lekt bie og prøvd å hjelpe til med bestøvingen uten at det har hjulpet så mye...

      Slett
  4. Takk skal du ha!
    Ja hvis man mangler inspirasjon er det bare å sjekke hos mimouna. :o)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...