fredag 11. september 2015

Restestrikk


Ja, jeg bekjenner at jeg liker restegarn. Vel å merke hvis jeg vet hva det er, ellers er det ikke like gøy...

Her er rester av Fabel og strømpegarn fra Tiger som jeg syntes kunne passe sammen til en lue. Inspirasjon og oppskrift er funnet hos mimouna. Surprise!





Luen er strikket i spiral for å unngå skjøter. Jeg hadde 3 tråder, så jeg strikket 1/3 av maskene med første tråd, 1/3 med neste og 1/3 med siste. Så strikker man ganske enkelt til neste tråd, bytter og strikker til neste osv.

144 masker strikket stramt på p 2,5 til vrangbord. Resten av luen er strikket ganske løst på p 3. Vekt 42 g.





Jeg trodde underveis at den kom til å bli liten, men det ble en helt grei størrelse som passet til datteren. Ikke at hun ville ha den, hun kan nemlig ikke fordra ull for det kløøør!  




----

Har du hørt om Ull & Omtanke? Det hadde ikke jeg, inntil jeg fikk en invitasjon på Facebook. Det er grupper rundt omkring i landet som samler inn lapper til tepper som gis bort til kreftrammede. God sak!

Lappene skal strikkes på p 5, og jeg som ikke har såpass tykt garn i lageret trodde ikke jeg hadde noe som egnet seg. Men da jeg fikk tips fra Gry Hege (som administrerer Oslogruppen) om at andre hadde levert lapper av tynnere garn så hadde jeg plutselig noe likevel. :o)

Lappene er raske å strikke, 9 masker x 21 cm, men jeg forstår ikke helt hvorfor de skal være så små at det trengs hele 150 lapper til et teppe. Det blir jo et mareritt å montere tenker jeg...




Jeg strikket 6 lapper på en kveld, men så tok heklelysten overhånd. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på vaffelhekling, og forleden så jeg noen veldig fine grytekluter som var laget av Barlando By Hand. Tilfeldigvis hadde jeg samme garnet liggende som hun hadde brukt, så jeg måtte bare prøve!





Brukt: 2831 + 42 =  2873 g
Gitt bort/kastet: 3126
 g
Kjøpt: 1600 g
Fått: 7544 g

----

Til slutt-bildet idag er til avveksling ikke fra hagen min men fra jobben. Tv2 hadde opptak både rett utenfor og inne i butikken (KEM). Ser du hvem det er? 



Ingen som ser at det er Pushwagner...?

4 kommentarer:

  1. Så fin lue, mye fint å lage av restegarn :)
    Takk for hyggelig kommentar inne hos meg og takk for at du linker!
    Flott farge du har brukt på gryteklutene, de blir kjempefine.
    Ønsker deg en riktig god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Berit! Samme farge som et av dine par så det ut for. ;o) Greit å bruke noe man har liggende, men jeg syntes nok det var litt i tynneste laget. Har heklet et par i bittelitt tykkere garn nå, og likte nok det bedre. Men jeg liker fargen på Søstrene Grene best. :o)

      Slett
  2. Så gøy at du også laget sånn lue! Stashbuster spiral-mønster, ikke sant?

    Jeg reagerte også litt på de lappene. Det burde vært oppgitt strikkefasthet/størrelse på dem også, ellers blir det et mareritt å montere. Men tanken er jo god, da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Strikket i spiral ja, jeg glemte å få med det, men har lagt det til nå. :o) Det kommer nok flere luer av den sorten etter hvert, takk for inspirasjon!

      Jeg spurte Gry Hege og fikk vite at de fleste hun hadde fått inn var 5-6 cm i bredden, men det kunne godt vært oppgitt synes jeg. Hvorfor akkurat 9 masker i bredden når lengden skal være 21 cm uansett antall riller...? Jaja, jeg har strikket 15 stykker foreløpig, og noen flere blir det. Mine er omtrent 5,5 cm og altså helt gjennomsnittlige...

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...