mandag 8. desember 2014

Babyteppe og småugler


Opprinnelig datert 02.07.2014


Fra et teppe til et annet, denne gang babyteppe! En venninne av datteren venter en jente i juli/august, og jeg tilbød meg å strikke teppe til den lille frøkna. Håper bare UL har vist riktig, så det virkelig er en jente som kommer. Rosa er vel ikke akkurat førstevalget hvis man får gutt...


Jeg ville egentlig hatt en mer nøytral farge sånn i tilfelle, men det var veldig dårlig utvalg av farger der jeg kjøpte garnet, så da ble det rosa da.
Dette er Junebug Baby Blanket som jeg fant etter mye leting på Ravelry. Jeg prøvde meg først på dette som jeg syntes så så fint ut, men det var kronglete å strikke, med masker som skulle strikkes vridd vrangt sammen på annenhver omgang. I tillegg ville det ha krevet kraftig blokking for å få det til å se ut som på bildet.


Neste forsøk var Bring it on baby blanket fra Pickles, et av veldig mange feather-and-fan-tepper på Ravelry. Jeg ble ikke fornøyd med det heller, og lette videre blant hullstrikkede tepper til jeg fant Junebug. Prøvelappen så lovende ut, og jeg kunne endelig sette i gang på ordentlig.
Etter de første radene syntes jeg det var fryktelig kjedelig å strikke, og forsto ikke hvordan jeg skulle orke et helt teppe... Men så løsnet det og jeg begynte å synes at det var morsomt.
Underveis så teppet ut som et trekkspill, og jeg ble redd for at jeg hadde gjort et dårlig valg av oppskrift...




Men når jeg strakk det ut lignet det mer på teppet i oppskriften, så jeg strikket trøstig videre.





Her er teppet skylt opp og lagt til tørk, og det ser lovende ut.





Mønsteret åpnet seg fint etter vask, og jeg er fornøyd. Teppet måler ca 72 x 89 cm etter vask og tørk.





Jeg droppet rillekanten i oppskriften, for jeg synes den type kant er vanskelig å få pen. Det blir som regel for løst nede og for stramt langs kanten oppover. Planen var å heller hekle en kant rundt til slutt, men da teppet var ferdig så syntes jeg ikke det var nødvendig. Kanten strakk seg ganske mye i vask, men strammet seg fint inn igjen under tørking. En heklet kant ville blitt ganske "hard" i forhold til teppet, så jeg var redd for at det bare ville komme til å bukle seg mer.





Jeg liker dette mønsteret, det er lett og luftig og passer fint til en sommerbaby.





Garnet er Drops Baby Merino, og det gikk med 228 g på pinne 4. Jeg la opp 142 m så vidt jeg kan huske.
----

Store ugle har fått seg nytt nebb, jeg likte ikke det første, spisse nebbet hans. 





Bedre med et krummere nebb til en ugle vel? Dette er høyst improvisert, men jeg synes han kler det.





Her har det sannelig dukket opp noen småugler også, disse er strikket av garn fra HUV-pakken. Et lite nøste offwhite Ola raggegarn, et lite nøste brunspraglete Rosendahl, samt rød og grønn Perfect som var rester etter mitt første HUV-prosjekt, de stripete barnesokkene.





Jeg strikket så mange ugler som det var mulig å få ut av garnet, og her er alt som var igjen:





Medregnet 53 g til småuglene endte jeg på 1420 g garn brukt i juni. Eller ferdigstilt da, stripeteppet ble jo påbegynt i mai. Men jeg er fornøyd uansett. :p
----

Neste prosjekt er ankelsokkene Akla, designet av Wims. De strikkes i Arwetta, som jeg visst aldri klarer å huske at jeg ikke er veldig glad i å strikke med. Men det er jo så lekre farger, så det er så lett å kjøpe...





Brukt: 3112 + 228 + 53 = 3393 g
Gitt bort: 3444 g
Kjøpt: 4000 g
Fått: 2796 g


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...