mandag 8. desember 2014

Grønt er skjønt!

Opprinnelig datert 06.07.2014


Her er min lett modifiserte utgave av ankelsokkene Akla. Strikket i Arwetta på p 2,5. De veier 44 g.


Hvorfor de er modifisert sier du? Det ser du grunnen til her. Jeg strikket den første etter diagrammet i oppskriften, men da den var ferdig så jeg at den kunne vært mye finere med noen få endringer.


Jeg speilvendte fletten om midten (det gjorde jeg på første sokk også), og så la jeg inn 2 ekstra omganger på toppen av diagrammet (altså før neste flette). Det gjorde at jeg kunne flytte de små sidemønstrene oppover så det ble 5 omganger mellom hver istedet for de opprinnelige 4/4/5.


Ser du forskjellen? Den opprinnelige til venstre, min versjon til høyre. Jeg synes min ble ryddigere, og den var mye lettere å strikke også fordi midtmønsteret og sidemønstrene nå begynte på samme omgang.





Første sokk er rekket opp og strikket på nytt. To like sokker!








Jeg har strikket forsterket hæl på min vanlige måte, uten å se på oppskriften.





----

Etter sokkene ville jeg bruke uvenngarn igjen, og denne gang falt valget på et nesten fullt nøste Drops alpakka. Grønt såklart.


Dette skal bli pulsvarmere, etter en oppskrift funnet i en blogg. Jeg kopierte oppskriften men glemte å notere meg bloggadressen, så jeg aner dessverre ikke hvem jeg skal kreditere her... Kjenner du dem igjen så rop ut!
Man legger opp et antall masker delelig på 4 og trekker fra 1. Strikk første pinne rett, og neste pinne 3 m rett, løft 1 m av som om du skulle strikket den vrangt. Fortsett på samme måte og avslutt med 3 rett. Disse to pinnene gjentas til lappen rekker rundt håndleddet (med stripene på tvers). Fell av og sy sammen, og pass på at stripene møtes.





Brukt: 3393 + 44 = 3437 g
Gitt bort: 3444 g
Kjøpt: 4000 g
Fått: 2796 g


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...